سقف های متحرک

سقف متحرک چه نوع سازه‌ای است؟

سقف متحرک یا جمع‌شونده نوآوری تازه‌ای در صنعت ساخت و ساز است. سازه‌ها و متریال به کار رفته در این سقف‌ها به‌ گونه‌ای است که شما می‌توانید ساختار آن را به شکل دلخواه خود دربیاورید و از آن استفاده کنید.

هدف از ساخت این سقف آن است که کاربر باتوجه به شرایط آب و هوایی، اقدام به جابه‌جایی سقف کند. این سقف‌ها در محیط‌هایی استفاده می‌شود که نیازمند محافظت از محیط در برابر تغییرات آب و هوایی هستند. کافه و رستوران روبازی را تصور کنید که تمام حیاط آن پر از میز و صندلی است. مسلما در شرایط بارانی و برفی، نمی‌توان از پذیرش مشتری خودداری کرد. به همین دلیل اقدام به اجرای این نوع سقف می‌کنند که بتوانند در صورت لزوم آن را باز یا بسته کنند.

سقف‌های متحرک به صورت منحنی و قوسی طراحی و اجرا می‌شوند. چون هم به لحاظ زیبایی، نمود و جلوه بهتری دارد و هم بهتر است باتوجه به کارکرد آن چنین ساختار سازه‌ای داشته باشد. سقف متحرک منحنی، نسبت به نوع شیبدار، پیچیدگی بیشتری دارد. این سقف‌ها می‌توانند هم برای فضاهای باز و هم بسته طراحی شوند اما معمولا برای رستوران‌ها، مراکز ورزشی و تفریحی، تراس‌ها و روف گاردن‌ها استفاده می‌شود.

اگر مایل هستید درمورد تاریخچه ورود سقف‌های متحرک به معماری و طراحی بدانید، باید بگوییم که این نوع از سقف‌ها الهامی از سازه‌های چادری قدیمی هستند. اگر دقت کرده باشید چادرهای عشایر و سازه باغ‌های دوران قاجار به همین شکل بوده و هدف آن ایجاد سایه برای ساکنین بوده است. سازه‌های متحرک در قدیم قابل حمل و جداسازی و نصب و راه‌اندازی مجدد بودند و این برای عشایری که مدام مجبور به جابه‌جایی بودند، پارامتر قابل توجهی بوده است.

سقف متحرک محصولی مکانیکی با عملکرد برقی ریموتی است که در انواع مختلف دسته بندی میشوند.

۱سقف متحرک پارچه ای
۲سقف متحرک تمام آلومینیومی
۳سقف متحرک شیشه ای

بیشترین کاربرد سقف متحرک پارچه ای برای چه مکانهایی می باشد؟

سقف متحرک برقی بسیار ایده آل ، مناسب و منطقی برای پوشش فضاهای هواباز رستورانها ، کافی شاپ ها ، استخرها می باشند.
زمانی این امکان جذاب تر می شود که دیواره های شیشه ای کشویی (هوابند کننده) را نیز به آن اضافه نمود.پوشش تراس، بالکن، آلاچیق محوطه روف گاردن، سر درب ورودی و پارکینگ خودرو نیز موقعیتهای مناسبی برای استفاده از سقف اتوماتیک هستند.

آیا می توان سقف های جمع شونده پارچه ای را در اقلیمهای مختلف بکار برد؟

بله – پوسته سقف متحرک تاشونده سقف مقاومت باطنی و پایداری خود را در رنج دمای °۳۰- تا °۷۰+ را حفظ می کند .

پوسته سقف متحرک را در شرایط ساحلی – نمکی نیز می توان استفاده نمود و استفاده از سقف های جمع شونده پارچه ای در تمامی اقلیم ها امکانپذیر می باشد.

اجزای اصلی تشکیل دهنده ی سیستم این سقف کدامند؟

  • سازه تمام آلومینیوم
  • پوسته سقف متحرک تا شونده
  • موتور
  • یراق آلات حرکتی

 

قیمت سقف متحرک

قیمت این سازه ها بسته به عواملی ممکن است تغییر کند. درحقیقت پارامترهایی وجود دارند که در تغییر قیمت نهایی دخیل هستند. اول از همه اینکه چه جنسی دارد؟ قرار است شیشه‌ای باشد یا پارچه‌ای؟ اگر قرار است پارچه‌ای باشد باید بدانید که متراژ و اندازه پارچه روی قیمت نهایی تاثیرگذار است. پارامتر دوم، جنس پارچه است.
اگر قرار است از سقف متحرک آلومینیومی استفاده کنید، کیفیت آلومینیوم به کار رفته در سازه اهمیت دارد و روی قیمت نهایی اثر خواهد داشت.
عامل تاثیرگذار بعدی، پارامترهای تاثیرگذار روی عواملی هستند که موجب جمع شدن سقف می‌شوند. به هر حال برای اینکه سقف متحرک جمع شود نیاز به یک موتور الکتریکی دارید، اینکه برند این موتور الکتریکی چه باشد و چگونه کار کند، نکته مهمی است و روی قیمت تاثیر دارد. نکات تاثیرگذار بعدی در قیمت اجزای مکانیکی سقف برقی و لوازم جانبی مورد استفاده در سقف اتوماتیک هستند.

 

سقف متحرک چگونه حرکت می‌کند؟

نکته مهم، اجرای آن به گونه‌ای است که حرک آن سهل و ساده باشد. درحقیقت مکانیزم حرکتی یکی از اساسی‌ترین پارامترها در طراحی این نوع سازه است. چراکه باید امنیت آن به گونه‌ای باشد که هنگام حرکت و جمع شدن، آسیبی وارد نکند. معمولا از پیستون‌های هیدرولیکی به منظور چرخش سازه‌های سقف استفاده می‌کنند. این پیستون‌ها به صورت تلسکوپی حرکت می‌کنند و فابریک پروفیل‌ها حول محور قائم در گردش خواهند بود.
در سقف‌هایی که با برق باز و بسته می‌شوند، هر میله روی یک مسیر منحنی در حرکت است. این مسیر حاوی یک پروفیل ریلی است که سیستم قفل شونده هم دارند. چرا که بعد از اتمام حرکت و چرخش، می‌بایست قفل شوند و از حرکت بایستند. همچنین اگر سرایط بحرانی شود، مثل وقوع زلزله و آتش سوزی، این سیستم قفل شونده مانع از حرکت سقف خواهد شد.