نمای کلاسیک ساختمان پارلمان مجارستان

نمای کلاسیک ساختمان پارلمان مجارستان

نمای کلاسیک ساختمان پارلمان مجارستان از معروف ترین پروژه ها در طول دهه 1880 می باشد و مسابقه ای برای یافتن معمار برای ساختمان جدید پارلمان مجارستان برگزار شد که نشان دهنده حاکمیت کشور باشد. برنده این جایزه معمار مجارستانی ایمره استایندل با الهام از ساختمان های پارلمان لندن  ساختمان بزرگ و خاص امروزی را طراحی کرد.ساخت ساختمان پارلمان 17 سال طول کشید و این بزرگترین ساختمان کشور، بلندترین و سومین ساختمان پارلمان در جهان است

.

نمای کلاسیک ساختمان پارلمان بوداپست

در تزئینات ساختمان نیز تنها از گیاهان حوضه پانونی استفاده شده‌است. در ساخت ساختمان پارلمان همچنین از هیچ خرجی فروگذار نشده و حدوداً چهل کیلوگرم طلای ‎۲۲–۲۳ عیار در تزئینات آن به کار رفته‌است. معمار و طراح چشم‌انداز ساختمان پارلمان، ایمره شتِینْدْل بود که به همراهی هنرمندان و استادان متعدد در ساخت این بنای منحصر به فرد همکاری کردند.

این بنا ۲۶۸ متر طول و ۱۲۳ متر عرض دارد و در میان آن گنبدی قرار گرفته که با ۹۶ متر ارتفاع، دومین ساختمان بلند بوداپست است. این ارتفاع به خاطر تاسیس کشور مجارستان در سال ۸۹۶ انتخاب شده است. جالب است بدانید که کلیسای سنت استفان که یکی دیگر از دیدنی‌های مجارستان است نیز دقیقا ۹۶ متر طول دارد.

حدود ۱۰۰ هزار نفر در طی ۱۹ سال برای تکمیل این بنا زحمت کشیدند و چیزی در حدود ۴۰ میلیون آجر، ۵۰۰ هزار سنگ قیمتی، ۳۰ هزار متر مکعب سنگ تراشیده شده و ۴۰ کیلوگرم طلای ۲۳ عیار استفاده شد.
این ساختمان در سبک معماری نئوگوتیک و به صورت کاملا قرینه ساخته شده و گنبد آن نیز یادآور بناهای سبک رنسانس است. از آنجایی که در زمان ساخت این بنا، سیستم قانونگذاری مجارستان دو مجلسی بوده است، دو تالار یکسان در دو طرف این ساختمان ساخته شده است. امروزه با اتخاذ سیستم تک مجلسی، تنها یکی از این تالارها به عنوان مجلس استفاده می‌شود و تالار دیگر به مراسم‌های خاص یا بازدید گردشگران اختصاص یافته است.

نمای کلاسیک پارلمان مجارستان