تفاوت نمای مدرن و نمای کلاسیک

تفاوت نمای مدرن و کلاسیک یک مسئله بسیار مهم در طراحی نمای یک ساختمان است که هر معمار و طراح برای طراحی و ساخت نمای ساختمان باید آن را بداند، نمای مدرن یا نمای کلاسیک به علت وجود تمایز در معماری مدرن و کلاسیک از یکدیگر متمایز هستند، نه تنها از نظر سبک و فرم، بلکه مواد مورد نیاز برای اجرای طراحی آنها با یکدیگر متفاوت است. تفاوت نمای کلاسیک و نمای مدرن کم و جزئی نیست و بسیار قابل بررسی است.به عنوان مثال، ساختمان‌های کلاسیک به موادی نیاز دارند که به راحتی در دسترس باشند، مانند آجر و الوار، در حالی که ساختمان‌های مدرن شامل موادی هستند که صنعتی‌تر هستند، مانند شیشه و فولاد.در ابتدا بهتر است طراحی نمای کلاسیک و نمای مدرن را بشناسیم و در مرحله بعد تضادهای آنها را بررسی کنیم.

 

هزینه نمای کلاسیک
تفاوت طراحی نمای مدرن
نمای کلاسیک

تفاوت اصلی نمای کلاسیک و نمای مدرن چیست؟

نمای مدرن و نمای کلاسیک در زمان پیدایش بسیار متفاوت بودند و تفاوت های بسیاری در هر دو نما دیده می شود، شاید جالب باشد بدانید که نمای مدرن با تغییر و بروز شدن باعث به وجود آمدن نمای کلاسیک شد، نمای مدرن بیشتر برای سازگاری با زندگی مدرن و پیشرفته افراد برای استفاده بهتر و بیشتر از فضا گزینه بسیار مهمی می باشد، تقارنی که در نمای کلاسیک دیده می شود، یکی از مهمترین تفاوت ها عدم وجود تقارن در نماهای مدرن می باشد که به ندرت در نمای مدرن وجود دارد به همین دلیل در نمای مدرن خطوط افقی و عمودی بسیاری دیده می شود که در عن سادگی نظرات را به خود جلب میکنند، اما در نمای کلاسیک یکی وجود تقارن یکی از مهمترین شاخصه های نمای کلاسیک می باشد.

نمای کلاسیک یا رومی
طراحی نمای مدرن
طراحی نمای کلاسیک به رنگ های کرم و سفید دیده میشود اما در نمای مدرن استفاده از رنگ طوسی وتیره هم به چشم میخورد.اما در نهایت باید بدانیم که معماری کلاسیک و مدرن طرفداران خودشان را دارند و هیچگاه نمای مدرن جایگاه نمای کلاسیک را نمیتواند از آن بگیرد.

نمای کلاسیک پروژه علوی

نمای مدرن چیست؟

تفاوت اصلی نمای مدرن را می توان با طراحی خلاقانه و جسورانه شناخت و همیشه می توان انتظار شگفتی هایی را در آن داشت طراحی مدرن در معماری در دهه های اولیه قرن بیستم آغاز شد. برخلاف سبک کلاسیک با طراحی پیچیده، طراحان سعی می کنند راه هایی را برای دسترسی بیشتر به معماری بیابند.

اصول نمای مدرن
هزینه نمای مدرن
اصول استاندارد تمامی این طرح ها سادگی، کارایی و ظرافت است. از ویژگی های این سبک می توان به استفاده از ریتم های عمودی، افقی و زاویه دار و استفاده از مواد و فناوری های جدید اشاره کرد. نوآوری در این طراحی حیاتی است.

اصول نمای مدرن ساختمان
نمای ساختمان مدرن

نمای مدرن پروژه مهتاسیکلت

مزایای نمای مدرن ساختمان

 

یکی از اصلی ترین ویژگی ها و مزایای این سبک نما تنوع بالا در مصالح مورد استفاده است زیرا در طراحی نمای مدرن میتوان از چوب، سنگ، شیشه، سیمان، کامپوزیت و … استفاده کرد بدون اینکه از قاعده و قوانین خاص پیروی کرد شاید همین موضوع که نمای مدرن تا حدی قانونمند نیست باعث ایده پردازی و کانسپت های خاص و متفاوت تری باشد.

نمای مدرن ویلا مشا
نمای مدرن ساختمان
یکی دیگر از مزایای مهم این نما اجرای نسبتا سریع و آسان تر آن است که کارفرما را زودتر به نتیجه نهایی دلخواه می رسند و البته این نما نسبت به نمای کلاسیک معمولا هزینه های کمتری دارد و با بودجه کارفرما متناسب است.در این نما سادگی و حذف جزییات را میتوان به شدت مشاهده کرد و از آن لذت برد.

هزینه نمای مدرن ساختمان

انواع نمای مدرن ساختمان

همانطور که پیش تر گفته شد امروزه نمای مدرن به شدت پرطرفدار شده است؛ زیرا بیانگر وجود تکنولوژی و زندگی مدرن در فضای داخلی ساختمان هاست و برای ارتباط میان خانه های هوشمند و مدرن با محیط بیرون، نمای مدرن و به روز قطعا بهترین انتخاب خواهد بود.

طراحی نمای مدرن آجری
اما اگر تمام نماهای مدرن یک شکل و شبیه به هم باشند قطعا خسته کننده خواهند بود؛ زیرا همانطور که میدانید یکی از ویژگی های نمای مدرن و به طور کلی معماری مدرن خاص و متفاوت بودن آن است.طراحان و ساختمان سازان برای این موضوع فکرهایی کرده اند و نمای مدرن را با استفاده از طراحی و متریال متفاوت با توجه به محیط پیرامون به شکل خاصی ارائه میدهند.نمای مدرن انواع متفاوتی دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم؛
نمای مدرن کرتین وال ساختمان

نمای مدرن کرتین وال

برخلاف سایر مصالح ساختمانی، سیستم کرتین وال نازک و سبک است، معمولاً از جنس آلومینیوم و شیشه میباشد. این نماها سازه ای نیستند و تنها با طراحی درست قادر به تحمل وزن خود هستند.این طراحی ساختمامن را در برابر هوا و آب مقاوم می کند تا اطمینان حاصل شود که فضای داخلی ساختمان امنیت دارد.

نمای مدرن کرتین وال

نمای مدرن HPL

 

از یک پانل HPL تشکیل شده است که با استفاده از زیرسازی آلومینیومی به دیوار اصلی ساختمان ثابت می شود و مراقب است که فاصله هوا بین پانل و دیوار حفظ شود تا از تهویه دائمی نما اطمینان حاصل شود.
نمای مدرن HPLساختمان

نمای مدرن ترموود

 

ترموود به دلیل مقاومت در برابر آب و هوا،ظاهر زیبا و ابعاد و رنگ های متنوع یک انتخاب مناسب برای نمای مدرن می باشد.البته باید توجه داشت این مدل نمابه رسیدگیه بالایی نیاز دارد.
نمای مدرن ترموود ساختمان

نمای کلاسیک چیست؟

یکی از مهمترین تفاوت های نمای کلاسیک یا رومی ساختمان، برگرفته از معماری کلاسیک رومی و یونانی. سبک های معماری که پس از رنسانس در اروپا متولد شدند را می توان معماری کلاسیک در نظر گرفت.

طراحی نمای کلاسیک خاص
هزینه نمای کلاسیک ساختمان
نماهای کلاسیک در سراسر جهان دیده می شود و از آن ایده گرفته می شود و طرفداران خود را دارد.تقارن یکی از اصول جدانشدنی طراحی نما کلاسیک است و این نوع سیستم ها اصالت دارند.نمای کلاسیک حس عظمت را برای ساکنین و افرادی که از بیرون تماشا می کنند، به ارمغان می آورد، همانطور که می بینید کشورهایی مانند ایالات متحده ساختمان های اداری خود را به سبک کلاسیک می سازند.

مزایای طراحی نمای کلاسیک

این نما با توجه به مصالحی که برای ساخت آن استفاده می شود نسبت شرایط محیطی مقاوم تر بوده و دیرتر آسیب میبینند و زمان بیشتری را سالم می مانند و ماندگاری بالایی دارند و ترمیم و بازگرداندن این نما به حالت اولیه هزینه کمتری دارد و به نسبت راحت تر است.

نمای کلاسیک ساختمان
طراحی نمای کلاسیک ساختمان
سبک کلاسیک قدمت بیشتری دارد و اولین سبک طراحی نمای ساختمان میباشد به همین علت این نما باعث القای حس شکوه و قدمت واصالت به بیننده می شود و جزییات ریز آن باعث زیبایی و خاص بودن آن می باشد و با توجه به این موارد باید توجه داشته که این نما از ارزش مالی و اقتصادی بالایی برخوردار است و باعث جلب توجه بسیاری از افراد می شود.

طراحی نمای کلاسیک سنگی
طراحی نمای کلاسیک

 تفاوت هزینه نمای مدرن و کلاسیک

همانطور که پیش تر گفتیم هزینه های طراحی نمای مدرن و کلاسیک به موارد مختلفی مانند نوع مصالح، میزان جزئیات، متراژ، منطقه، نوع طراحی و … بستگی دارد. شاید در ذهن ما این باشد که نمای کلاسیک به علت اینکه جزئیات بیشتری دارد در نتیجه قیمت آن هم بیشتر است اما این چنین نیست ممکن است در یک نمای کلاسیک از مصالح و متریال ارزان تر استفاده شود و در یک نمای مدرن از مصالح با کیفیت و گران استفاده شود.

اصول نمای کلاسیک ساختمان
باید بدانیم که جزئیات در هزینۀ طراحی نما چه کلاسیک و چه مدرن تاثیر دارد.باز هم باید بگوییم که با توجه به ثابت نبودن قیمت ها قبل از طراحی و شروع به اجرا نمیتوان هزینۀ دقیق را به دست بیاوریم.

طراحی نمای کلاسیک
نمای مدرن ویلا

 

با تماشای یک نمای مدرن و مقایسه آن با نمای کلاسیک به آسانی متوجه تفاوت های ظاهری شان خواهید شد. اما نه تنها سبک و ظاهر، بلکه روش ساخت، رویکرد طراحی و مواد اولیه ای که در ساختمان به کار می رود و هر کدام با دیگری متفاوت است، باعث می شود که هر فردی برای ساختمان نمای خاص را انتخاب کند. برای آشنایی بیشتر سعی داریم در این مقاله درمورد تفاوت نمای مدرن و کلاسیک توضیح دهیم و هر کدام را با جزئیات بررسی کنیم. انواع طراحی نمای ساختمان اعم از کلاسیک و مدرن در سایت خانه معمار قابل مشاهده هستند. شما می توانید وارد این سایت شوید و از ایده های خلاقانه، دقیق و حرفه ای آن بهره ببرید.

مقایسه نمای مدرن و کلاسیک

برای مقایسه نمای مدرن و کلاسیک می توان به عوامل متعددی اشاره کرد. اما اولین و مهم ترین عاملی که باید به آن توجه داشت، تفاوت در روش ساخت و مواد اولیه ای است که در ساخت آن ها به کار گرفته می شود. برای مثال شیشه و فولاد دو ماده ای هستند که معمولا در نما های مدرن مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما در نما های سنتی بیشتر از سنگ، آجر و چوب بهره می برند. همچنین استفاده از ورق های پانل آلومینیومی یا ورق های ACP برای روکش خارجی و طراحی نما در نما های مدرن به فراوانی دیده می شود و تفاوت نمای مدرن و کلاسیک را بهتر نمایان می کند.

امروزه با توجه به تغییر روند صنعت ساخت و ساز، معماران و مهندسان بیشتر فضا های تجاری و خانه ها را به گونه ای طراحی که نور بیشتری به داخل جذب شود و هر مهندسی برای انجام این کار از روش های خاص خود استفاده می کند.

در حال حاضر هیچ ساختمانی کاملا مدرن یا کاملا سنتی نیست و هنر معماری معاصر از ترکیب ویژگی های این دو سبک در طراحی ساختمان ها مشاهده می شوند. با این حال برخی از افراد ترجیح می دهند سازه های کاملا کلاسیک یا کاملا مدرن و مینیمال را انتخاب کنند.

تفاوت نمای مدرن و کلاسیک