خانه اپرای سیدنی

نمای مدرن خانه اپرای سیدنی

نمای مدرن خانه اپرای سیدنی یک شگفتی معماری مدرن در جهان است. که توسط معمار یورن اوتزون در سال 1957 طراحی و در بندر زیبای سیدنی اجرا شده است. خانه اپرای سیدنی در استرالیا در سال 1973 افتتاح شد. سالن‌های کنسرت و تئاترهای آن سالانه میزبان بیش از 1600 اجرا از اپرا گرفته تا نمایش‌های کمدی هستند.

معمار: یورن اوتزون
سال ساخت: 1957
موقعیت جغرافیایی: استرالیا (Australia)

طراحی نمای مدرن خانه اپرای سیدنی

نمای مدرن خانه اپرای سیدنی

 پوسته حلزونی شکل این طراحی نمای ساختمان  دارای  یک میلیون و ۵۶ هزار تکه سنگ گرانیت سوئدی است. بام این بنا دارای  ۲۱۹۴ قطعه بتنی  که وزن تقریبی هر کدام از آنها ۱۵ تن است. و این بلوک های بتنی با  بیش از یک میلیون کاشی سوئدی پوشش داده شده اند. در  این ساختمان ۶۲۲۵ متر مربع شیشه استفاده شده است. و  شیشه های استفاده شده برای این بنا ساخت کشور فرانسه است که برای این بنای خاص تولید شده ‌اند.

همچنین  از  ۶۴۵ کیلومتر سیم در خانه اپرای سیدنی استفاده شده است. میزان مصرف برق در این ساختمان معادل تامین برق یک شهر ۲۵ هزار نفری است که با استفاده از ۱۲۰ بخش توزیع تامین می گردد. و دارای ۲۶ دستگاه تهویه مطبوع می باشد.

نمای خانه اپرای سیدنی

یک نکته جالب دیگر در طراحی داخلی مدرن این بنا این است که برای رسیدن به ورودی باید از مسیر مارپیچی عبور کنید. و این فرم مارپیچی مسیر یک تکنیک معماری بوده. که بر فرم سه بعدی بنا تأکید داشته و بازدیدکنندگان را مجبور می کند. که در طول  عبور از مسیر ورودی بنا و پیرامون بنا را چندین بار ببیند. علاوه بر آن این مسیر در کنار دریا طراحی شده است تا بازدیدکنندگان به طور کامل طرح را مشاهده کنند.