طراحی ساختمان اداری

طراحی ساختمان اداری باید بسیار با دقت و به طور تخصصی انجام شود، چرا که نیازهای عده زیادی از افراد باید در این ساختمان تامین شود، لذا شناخت نیازها و محدودیت های موجود در این نوع ساختمان ها باید به طور دقیق و ویژه بررسی گردد تا بتوانیم یک طراحی متناسب با نوع کاربری ساختمان اداری انجام دهیم. از این رو مشاوره با افراد خبره در این زمینه توصیه میگردد تا بتوانیم به یک طراحی ساختمان اداری مناسب دست پیدا کنیم .زیرا هرچه جزییات مربوط به فضای داخلی و خارجی ساختمان بیشتر در نظر گرفته شود نتیجه نهایی حاصل از آن باشکوه تر خواهد شد.

نما جذاب ساختمان اداری

طراحی خاص فضای ادارینما خاص ساختمان اداری

 

تقسیم بندی طراحی

طراحی ساختمان اداری به دو قسمت مجزا تقسیم می گردد .ابتدای طراحی نمای ساختمان اداری و سپس طراحی داخلی ساختمان اداری می باشد که در نتیجه باید طراحی دو بخش را علاوه بر آنکه جدا از یکدیگر و منفک انجام دهیم باید آنها را توأمان و هماهنگ با یکدیگر طراحی کرد ، چرا که هرچه محیط بیرونی و درونی یک ساختمان اداری با یکدیگر هماهنگ تر باشند، ایجاد فضای مطلوب برای افرادی که در آنجا هستند راحت تر به دست می آید.

نمای ساختمان اداری

طراحی نمای ساختمان ادارینما ساختمان اداری

 

 اصول کلی طراحی

باید توجه داشته باشیم که در هر دو بخش طراحی اداری چه مربوط به نمای ساختمان باشد و چه مربوط به دکوراسیون داخلی آن باید اطلاعات کافی از نوع اداره و مکانی که در حال طراحی هستیم داشته باشیم به طور مثال برای طراحی یک ساختمان اداری مربوط به موسیقی استفاده از المان هایی که یادآور ابزار موسیقی می شوند می تواند بسیار جذاب باشد. این امر کمک می کند که در ابتدای امر هر بیننده‌ای با دیدن نمای اصلی ساختمان متوجه نوع کاربری آن ساختمان گردد و این می تواند یکی از شاخصه های ساختمان های اداری محسوب شود .

طراحی خاص فضای اداریطراحی فضای خارجی ساختمان اداریالمان ساختمان اداری

در کنار این امر یکی دیگر از اصول بسیار مهم در طراحی ساختمان اداری آن است که نیازهای تمام افراد از جمله : کارفرما ، کارمندان و حتی در صورت نیاز ارباب رجوع به طور کامل تامین شود .این امر در هر دو مرحله طراحی باید مورد توجه قرار بگیرد چه در مرحله طراحی نما و پلان و چه در زمینه طراحی داخلی ، چرا که در هر کدام از این موارد نیازهای افراد مختلف تامین می شود .این نیازها می تواند شامل امکانات رفاهی، تکنولوژی های مربوط به کار و یا حتی موارد مربوط به اوقات استراحت باشد.
یکی دیگر از اصول مهم در طراحی ساختمان اداری آن است که باید چگونه ساختمان را طراحی کرد که علاوه بر ایجاد موارد بالا حس امنیت را نیز برای افراد تامین نماید. امنیت افراد می‌تواند از لحاظ روانی ،جسمی و یا مالی در نظر گرفته شود که هر کدام از این‌ها در زمان طراحی باید مورد توجه قرار گیرد.

طراحی داخلی ساختمانهای اداریطراحی داخلی ساختمان اداریدکوراسیون داخلی ساختمان اداری

 نکات مهم در طراحی

در طراحی ساختمان‌های اداری نکات بسیار گوناگون و مهمی وجود دارد که هر تیم طراحی باید به آنها توجه ویژه داشته باشد تا بتواند نتیجه مناسبی برای افراد ایجاد نماید، برخی از نکات مهم شامل موارد ذیل است:
طراحی نما باید به گونه‌ای باشد که از لحاظ بصری چشم انداز مناسبی برای افراد داخل ساختمان داشته باشد. همچنین نما باید به گونه‌ای طراحی شود که نور کافی برای تمام قسمت های ساختمان تامین شود.

طراحی فضای داخلی ساختمان اداریطراحی نمای خارجی ساختمان اداریفضای خارجی ساختمان اداری

مورد بعدی سیستم تهویه طبیعی و گردش هوای مناسب می‌باشد که اگر به طور درست و صحیح طراحی پلان و نمای ساختمان انجام گیرد این گردش هوا به راحتی در کل ساختمان ایجاد خواهد شد.
طراحی ساختمان باید به گونه‌ای باشد که تمام بخش‌های موردنیاز یک اداره بتوان در آن گنجانده شود و همچنین دسترسی به تمام قسمت ها برای افراد مختلف به راحتی امکان پذیر باشد.

طراحی فضای اداریطراحی خاص فضای اداریطراحی فضای ساختمان اداری

در خصوص طراحی داخلی ساختمان اداری باید به این توجه کرد که امکان دارد افراد زیادی در یک قسمت از ساختمان مشغول به کار باشند در نتیجه نیاز به نوع چینش و همچنین ایجاد خدمات بهداشتی برای این افراد بسیار مهم می باشد .
در طراحی داخلی اداری پارتیشن بندی ها  و ایجاد فضاهای خصوصی و عمومی می تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد فضای مطلوب اداری برای افراد داشته باشد.

فضای ساختمان اداریفضای ساختمان اداریفضای ساختمان اداری

استفاده از رنگ سازمانی مربوطه که مختص آن اداره باشد چه در نما و چه در طراحی داخلی ساختمان اداری می‌تواند به ایجاد جذابیت ساختمان کمک شایانی داشته باشد .
استفاده از گیاهان طبیعی دیوار های سبز  و یا موس وال‌ها می تواند فضای بهتری را برای فضاهای  اداری ایجاد نماید .

فضای سبز ساختمان اداریطراحی فضای سبز ساختمان اداریطراحی فضای سبز داخلی ساختمان اداری

موارد یاد شده تنها گوشه‌ای از نکات مهم در خصوص طراحی ساختمان اداری می‌باشد و برای داشتن یک ساختمان اداری و مناسب باید به نکات بی شماری در خصوص نمای آن و همچنین دکوراسیون داخلی آن توجه داشته باشیم تا بتوانیم در نهایت یک ساختمان ایده آل چه از نظر منظر شهری و چه از نظر کارا بودن برای افراد داشته باشیم.باید در نظر داشته باشیم که تعداد زیادی از افراد ساعت ها زمان خود را در محیط های اداری می گذرانند لذا وجود یک محیط آرام و دلنشین می تواند به ارتقای سطح فکری و همچنین افزایش کارایی آنان کمک شایانی داشته باشد.