طراحی نمای آجری ساختمان 

طراحی نمای آجری ساختمان یکی از سبک های سنتی می باشد که از ایام بسیار دور در ایران رواج داشته است.این سبک امروزه هم به صورت مدرن و هم به صورت سنتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و مورد علاقه بسیاری از افراد میباشد. در نمای آجری نحوه چینش آجر ها می‌تواند مهمترین موضوع برای ایجاد تفاوت و خاص شدن نمای ساختمان گردد.برای شناخت هرچه بیشتر یک نمای آجری باید این موضوع را از چندین نگاه مورد بررسی قرار داد تا بتوان با در نظر گرفتن تمام آن موارد به یک طراحی خوب و همچنین یک اجرای بی نقص در نمای ساختمان دست پیدا کرد .

طراحی نمای ساختمان آجرینمای ساختمان آجریساختمان آجری

اصول طراحی نمای آجری

برای آنکه یک طراحی اصولی در نمای آجری داشته باشیم باید در نظر بگیریم که نوع چیدمان می تواند اثر بسزایی را در طراحی داشته باشد در نتیجه در زمان طراحی باید به این امر توجه ویژه داشته باشیم و همچنین این را نیز باید در نظر بگیریم که هر نوع چینشی مربوط به یک کار می باشد و می ‌تواند یکی از مسائل بسیار مهم باشد.

طراحی نمای آجری خاصطراحی ساختمان آجری خاصطراحی نمای آجری ساختمان

 آجر مناسب برای نما

همانطور که میدانیم آجر ها نیز انواع مختلفی دارند و تنوع بالای آن ها باعث می شود که انتخاب نوع آجر بسیار مهم باشد باید دقت کرد. بنابر نوع آب و هوا و اقلیم منطقه نوع نمای ساختمان باید آجر را انتخاب کرد که بیشترین مقاومت را در جغرافیای واقع شده داشته باشد .

انواع چیدمان آجر در نما

همانطور که گفتیم چیدمان آجر ها در کنار هم و روی هم بسیار متفاوت از یکدیگر می باشد و دارای انواع گوناگونی نیز می باشد که به اختصار هر کدام از این موارد را در ذیل به بررسی قرار میدهیم.

اجر چینی جناغی

یکی از معروف ترین و قدیمی ترین نحوه های چیدمان آجر می باشد.که هم بر روی زمین قابلیت اجرا دارد و هم در دیوار ک سقف های گنبدی به وفور یافت می شود.در این نوع چیدمان آجرها با زاویه ۹۰ در جه از هم چیده می شوند.

آجرچینی جناغی نما ساختمانآجرچینی جناغیآجرچینی جناغی ساختمان

اجرای آجر به روش رگ چینی

این روش معمولی ترین روش در اجرای آجر می باشد که آجر بر روی دو آجر پایینی خود قرار میگیرد.

آجرچینی رگ چینی آجرچینی رگ چینی نماآجرچینی رگ چینی نما ساختمان

اجرای آجر چینی بادبزنی

در این نحوه اجرا آجر ها به صورت مربع های افقی و عمودی در کنار هم قرار میگیرند .

آجر چینی آبشاری

در این روش بیشتر برای ایجاد نماهای خاص استفاده میشود زیرا نوع چیدمان از مسیری خاص پیروی نمیکند و آجرها امکان دارد با حالت های فرو رفتگی و یل بیرون آمادگی در کنار هم قرار بگیرند.

آجرچینی آبشاری نماآجرچینی آبشاری آجرچینی آبشاری نمای ساختمان

آجر چینی به روش گل اندازی

این روش در بسیاری از مساجد و سازه های قدیمی قابل رویت می باشد که به واسطه چیدمان آجر ها طرح هایی شبیه گل و عموما لوزی وار ایجاد میشود.

روش مدرن فخر و مدین

در این روش که کاملا سبکی مدرن و نوین می باشد،همانند آجر چینی مشبک سنتی عمل میکند که نوع فروش آجرها به گونه ای است که در سرتاسر نما ایجاد حفره هایی یکسانی می نماید.

آجرچینی مشبک نمای ساختمانآجرچینی مشبک نماآجرچینی مشبک

آجر چینی حصیری

این نوع چیدمان نیز در ظاهر به شکل حصیر بافته شده  می شود و مقاومت بالایی در برابر نور خورشید دارد.

نحوه اجرای نمای آجر

باید بدانیم که روشهای اجرای نما ما با یکدیگر می تواند متفاوت باشد این موضوع در خصوص نمای آجری ساختمان نیز مصداق دارد انواع روشهای نحوه اجرای نمای آجر در ذیل آمده است.

 اجرای نمای آجری به روش ملاتی

در این روش که قدیمی ترین شیوه اجرای آجر می باشد با استفاده از ملات های سیمانی آجر ها را روی هم قرار میدهند و دیوار آجری را احداث می کند .

اجرای نمای آجری به شیوه خشک

این روش به تازگی مورد استفاده و کاربرد قرار گرفته است اما به دلیل وجود زیرساخت اصولی و مناسب اگر رعایت کامل شود احتمال ناامنی دیوار و نما را به وجود می آورد و هر لحظه احتمال افتادن آجر ها وجود دارد، چرا که آجر ها از داخل باید به واسطه سایر متریال با هم و بر روی هم قرار بگیرد.

 اجرای نمای آجری به روش چسبی

این روش ارتباط کامل با نوع متریال مصرفی چسب دارد. چسب مخصوصی که برای نمای آجری به کار میرود باعث می شود که اجر ها به صورت یکدست بر روی هم چیده می شوند.