طراحی معماری خانه گوآردیولا

طراحی معماری خانه ای در اسپانیا 

خانه گوآردیولا:

تفکر در مورد مکان زندگی همیشه به عنوان هسته مرکزی روابط انسان و محیط بوده است . پیتر ایزنمن در این طرح برای یک خانه در مورد مفهوم حس مکان و چگونگی خانه تاثیر پذیری آن با ادراک متفاوت از جهان ، تحقیقاتی به عمل آورده است . وی از خطوط مکان خانه ها در محورهای کاردو و دکومانوس که از محور شهر سازی رمی هستند استفاده نموده .

از زمان رمی ها ، انسان مکان را به عنوان یک اثر، چه چهار راه، چه میدان ، مکانی در جنگل یا پلی روی رودخانه در جدال برای غلبه بر طبیعت تعریف کرده است . امروزه دو مسئله برای مورد سوال قرار دادن ساختارهای سنتی ساخت و ساز اتفاق افتاده است .

 

طراحی معماری خانه گوآردیولا

 

اول اینکه فن آوری طبیعت را تحت سلطه خود در آورده است ، خودرو و هواپیما ، با ویژگی دسترسی نامحدود خود ، تمام ابزار آلات قرن نوزده را از دور خارج ساخته است . دوم اینکه نظرات و تفکرات مدرن ، تفکرات سنتی را غیر معقول معرفی کرده اند. چالش های فوق دلایل سنتی سرکوب شده اند ، اما در موقعیت جدید بشری ، دیگر این ایده ها سرکوب نمیشوند . در معماری همواره این مسئله مطرح بوده که آیا نقش بشر در غلبه بر طبیعت مشخص است و به علاوه در شناسایی آن مکانی که اغلب هیچ فضایی را دربر ندارد چه میکند؟(سرزمین آرمانی – اتوپیا).

طراحی معماری خانه گوآردیولا

با نابودی سنتها، ساختارهای مکانی سنتی نیز از بین رفته اند. از دوره های کلاسیک تعریف دیگری از مکان که این دو تضاد سنتی را در برداشته، وجود داشته است . این مسئله در کتاب تیمائوس افلاطون در تعریف از کورا به عنوان چیزی میان مکان و هدف و در میان ظرف آن چه در آن است. مطرح شده است . از نظر افلاطون ، ظرف مانند ماسه در ساحل است : شی یا مکان نیست بلکه ثبت جریانات آب است که با هر موج که به ساحل می رسند اثر خود را بر روی آن میگذارند. با هر موج موفقی که درآ« ایجاد میشود اثری از جزر ومدهای بلند را از خود بر جای میگذارد.

Guardiola House-004

بیشتر به عنوان پایی که اثر خود را روی ماسه ها گذاشته و ماسه ها نیز بر روی آن باقی می ماننند . این عملکردها خارج از هر گونه نظم منطقی و طبیعی است آ«ها یا هر دو هستند یا هیچکدام . این خانه به عنوان تجلی برای ظرفی است که اثرات عقلی و اخلاقی اجزای تشکیل دهنده آن هستند و میان طبیعت و خرده ، منطق و آشوب و اربسک وجود دارد. این خانه ساختار شکنی کرده زیرا در آ« هم ساختار و هم تجسم به طور همزمان به وقوع می پیوندند. سه سطح فرعی و به شکل ال(L) ، همیشه به هم پیوسته هستند این تعابیر متغیر در ابزار این خانه نیز مشخص هستند .

از نظر بیرونی و درونی با ساختارهای سنتی متفاوت است، نه چیزی را در بر گرفته و نه چیزی واقع شده است . چنین به نظرمی رسد که از موادی ساخته شده که مدام تغییر شکل می دهند و با تأثیر از آنچه مانده شکل گرفته اند. بنابراین ساختارهای برگرفته شده که از ثبت جریانات و تغییرات شکل گرفته اند، نه اسکلت هستند و نه هدف.

طراحی معماری خانه گوآردیولا

در نهایت ، این مسئله دوباره در سطح دو نیم دایره به شکل کاشیهای شیشه ای و غیر شیشه ای ظاهر میشود، و نیم دایره های باقیمانده با یک سری گچ بری سفید و صورتی بر روی سطح آن برای ایجاد تعابیر دوگانه ، نشان داده شده اند.

طراحی معماری خانه گوآردیولا

این خانه نه اثری اکسپرسیونیستی است و نه از نظر مکانیکی دقیق است خانه دارای مشخصات یک برخورد کنترل شده از یک خط می باشد که به طرف پایین کشیده شده و پاک نمشود ، اما در خطوط آن پیچیدگی عواقب و انعکاسهای غیر قابل پیش بینی وجود دارد.

طراحی معماری خانه گوآردیولا