طراحی خانه بایرن فونیکس

خانه بایرن

طراحی خانه بایرن نمونه‌ای دیگر از پیوند خانه‌های سبک‌ آمریکایی با طبیعت است که در اقلیم خشک و بیابانی صحرای «آریزونا» و در شصت مایلی شهر «فونیکس» واقع شده‌ است. تپه ماهورهای کم ارتفاعی در بستر این بنا وجود دارند و پیرامون بنا پوشیده از سنگ‌های طبیعی و گیاهان بیابانی نظیر کاکتوس های بلند قامت است ک به همراه کوهستانی که در دوردست واقع شده‌، دید و منظری طبیعی اما متفاوت را پدید آورده اند. همه چیز در بیابان تحت سلطه آفتاب بوده و رنگ‌های زرد، طلایی، سرخ و نارنجی در شنزار و کوهستان به چشم می‌خورند. این رنگ ها در بنا نیز توسط ورق‌های گالوانیزه مسی و آلومینیومی تکرار شده اند. رنگ این ورقه‌ها به مرور زمان تغییر می‌کنند و پیداست که جنس و نوع مصالح به کار رفته در این بنا همگی در جهت پیوند بنا با طبیعت می‌باشند.

طراحی خانه بایرن فونیکس

نام پروژه: Bayrne Residence

معمار: William P.Bruder

موقعیت بنا:Arisona-USA

زمان ساخت:  ۱۹۹۹

پوشش گیاهی منطقه بسیار تنگ است و نحوه استقرار بنا در سایت به نحوی است که گویی به طور طبیعی از میان لایه‌های سنگی بیرون آمده است. هیچ خطی مرز میان درون سایت و بیابان را مشخص نمی‌کند و در پیرامون سایت نیز اثری از خیابان یا ساختمان‌های دیگر نمی‌باشد.

 

طراحی

چنانچه در مقطع مشاهده می‌شود طبقه اول این بنای دو طبقه از یکسو کاملا در زمین فرو رفته و به همین جهت بنا از بسیاری نقاط یک طبقه دیده می‌شود. در این طبقه اتاق خواب مهمان، نشیمن، دفتر کار خانگی و انبار قرار دارد. دو ورودی مستقل از راهرو و دفتر کار خانگی و انبار قرار دارد.

دو ورودی مستقل از راهرو و دفتر کار مستقیماً ساکنین را به فضای باز مرتبط می‌سازند. دیواره‌های پشتی در این طبقه کاملا صلب بوده و بنا را از زمین جدا می‌سازند. اما جداره رو به بیابان که از خطوطی شکسته تشکیل می‌شود تماماً شیشه بوده و حداکثر دید را ممکن ساخته است.

در پلان تراز ورودی پارکینگ سر پوشیده همچون بازویی از بنا جدا  گردیده است. پیش فضای ورودی اصلی به همراه سرویس، و سوبیت مهمان زون عمومی را تشکیل می‌دهند که به خوبی توسط کریدورها و فیلتر ورودی از سایر فضاهای خانه جدا شده‌اند. در این پلان آشپزخانه و رختشویخانه در مرکز قرار گرفته‌اند و دید به فضاهای خصوصی را محدود می‌سازند. در یک سوی آشپزخانه غذاخوری با دیدی مناسب به طبیعت قرار گرفته و در سمت دیگر آن نشیمن خصوصی قرار دارد.

 

همچنین در این طبقه اتاق خواب والدین به همراه اتاق تعویض لباس و حمام توسط کریدوری از فضای تقسیم جدا می‌شوند. بالکنی خطی و کشیده اتاق خواب را به طبیعت متصل می‌سازد. کف این بالکن که دید مناسبی به بیابان و مناظر اطراف دارد چوبی بوده و دیواره و نرده‌های آن را ورق‌های مسی گالوانیزه به رنگ های قرمز و نارنجی پوشانده است. این دیواره همچنین دید به بالکن و اتاق خواب از سمت ورودی را نیز کنترل می‌کند. سقف اتاق خواب نیز همچون سایر فضاها شیبی ملایم داشته و پیش آمدگی آن فضای داخل را از تابش شدید آفتاب مصون می‌سازد.

پنجره ها نیز با کمی فاصله از کف آغاز و تا سقف ادامه می یابند. همچنین در تمامی پنجره‌های بنا جهت حفظ دید از هر گونه قاب و فریمی پرهیز شده است.

در ساختار فضایی این خانه دیوارها نقشی مهم وتاثیر گذار داشته‌اند. چنانچه در پلان نیز مشاهده می‌شود دیوارها در چارچوب‌ بنا نامحدود نبوده و از داخل بنا به سوی طبیعت امتداد یافته اند. بافت خشن این دیواره‌ها در داخل بنا نیز همچون خارج بنا بوده و نحوه چیدمان بلوکه‌های بتنی در آن به نحوی است که دیوار با زوایه‌ای محسوس بر روی زمین قرار می‌گیرد. همچنین از فضای میان دیواره‌های مایل در راهروهای داخلی به عنوان گالری استفاده می شود. نور طبیعی این فضا از طریق شکاف میان سقف و دیواره مایل تامین می‌شود. شکاف میان سقف و دیواره‌ها نیز همچون مایل بودن دیواره‌ها و شیب سقف‌ها، راهکاری در جهت تفکیک‌ عناصر بنا از یکدیگر، کمرنگ ساختن مرز میان درون و برون و در نهایت حداکثر پیوند بنا با طبیعت پیرامون آن بوده است.