طراحی ویلا، خانه زیبای استال

 

طراحی ویلا، خانه زیبای استال

در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی نوعی از خانه‌های ویلایی در آمریکا رواج یافت که در طراحی معماری و ساخت آنها از اصول مشترکی نظیر استفاده بهینه از انرژی‌های طبیعی، ساخت صنعتی مسکن و به حداقل رساندن هزینه‌ها پیروی می‌شد. «پییرکوانیگ» را می‌توان استاد طراحی این نوع از ویلاهای آمریکایی دانست که در تمامی آثار مسکونی او ایده‌هایی ساده اما تحسین برانگیز به خلق فضاهایی مدرن و لوکس انجامیده است. اما در میان خانه‌های بسیاری که وی طراحی کرده است «خانه استال» که بر فراز تپه‌های هالیود، با استخر و دیدی وسیع به شهر گسترده شده است، معروف‌ترین و برجست‌ترین کار معماری وی است که تمامی شاخصه‌های آثار او نظیر ساخت کم هزینه، حداکثر بهره‌ از منظر و نور طبیعی و توجه به سازه‌های متفاوت و جدید را به وضح می‌توان در آن مشاهده نمود.

خانه استال

استال از پتانسیل زمین به جهت دارا بودن دید فوق العاده‌ای که به شهر داشت، آگاه بود و در صدد بود تا خانه‌ای در آن سایت طراحی کند که حداکثر استفاده را از این قابلیت‌ها برده باشد. وی با تعدادی از معماران لس‌انجلس تماس گرفت، اما هیچ یک قادر به برآوردن خواسته او مبنی بر تامین درد ۲۷۰ درجه در آن سایت با شیب زیاد را نبودند. استال خانه‌ای فراخ و وسیع می‌خواست شامل دو اتاق خواب و یک استخر شنای بزرگ اما بودجه کمی می توانست دراختیار معمار قرار دهد. سرانجام کوانیگ به دلیل پتانسیل‌های سایت راضی به عقد قرارداد با وی گرید.

طراحی معماری

نگاهی دقیق به نقشه‌های خانه نشان می‌دهد که چطور کوانیگ از این جنبه‌های مثبت سایت بهره گرفته است وی به دلیل نامرغوب بودن زمین سنگی پروژه از سیستم قاب صلب استفاده کرد تا دیگر نیازی به سیستم پایه ستون نباشد. دسترسی اصلی در ضلع غربی یعنی محلی که پارکینگ رو باز نیز قرار دارد تعبیه شده است. با عبور از راهرویی که در امتداد اتاق‌های خواب کشیده شده است ورود به حوزه آشپزخانه و پیش فضای ورود میسر می‌گردد. این قسمت محل اتصال دو مستطیل اصلی پلان L شکل است. بالی که در امتداد شمال – جنوب کشیده شده است نشیمنی با دید منحصر به فرد را در خود جای داده است.

مستطیل دیگر شاملاتاق خواب بزرگی برای کودک است که می‌تواند توسط پارتیشن‌های متحرک به دو اتاق مجزا تقسیم شود اتاق خواب والدین نیز نشیمن و سرویس بهداشتی مجزا دارد. ردیفی از گنجه‌ها دیوار صلبی که با خیابان همجوار است را می‌پوشانند. پیداست که معمار از دید به خیابان پرهیز کرده است و هر دو اتاق خواب از فراز استخر، دیدی وسیع به شهر دارند.

خانه استال

خانه‌‌ای که تا بدین حد لوکس به نظر می‌رسد، در زمان خود با هزینه کمی ساخته شده و جزو‌ خانه‌های ارزان قیمتی بود که در تپه‌های هالیوود جایی که ساخت و ساز به جهت نامرغوبیت زمین بسیار مشکل بود. نبا گردید. این خانه از زمان ساختش تاکنون مورداستفاده مالکینش بوده که این  امر نشانه رضایت ساکنین از خانه می‌باشد. با جانمایی دیوار صلب در اسختمان ار در بر گرفته‌اند، به خوبی امکان‌پذیراست.

مصالح

مصالح سازنده خانه شامل فولاد و شیشه است. مبلمان آشپزخانه پیش ساخته بوده و جانمایی آها به شکلی است که مانع دید نباشند استاکچر قسمت پیش آمده تیرهای تقویت شده بتنی هستند. قاب فلزی و پوشش سقف یک تکه بوده و به هم جوش داده شده آند، در نتیجه تمام اتصالات فولادی درمقابل نیروی لنگری مقاومند، هیچ دیوار باربری تلاش معمار برای تامین دید ۲۷۰ درجه به شهر به صورت پیش ساخته به سایت آورده شدند و همه ظرف یک روز بر پا و نصب گردیدند. مدول سازه‌ای بزرگ نیز منجربه خلق فضاهایی وسیع و فراخ و نیز کاهش تعداد شمع‌ها در پی ساختمان گردید.

در سال ۱۹۸۹ پروژه کوانیگ  در نمایشگاهی در لوس‌آنجلس مورد توجه معماران قرار گرفت و برای همیشه در تاریخ معماری مدرن ثبت شد.

خانه استال

نام پروژه: Case Study House No.22

معمار: Pierre Koeing

موقعیت بنا: Los Angeles-USA

زمان ساخت: ۱۹۶۰