معماری فوق العاده ویلای کیدوساکی

خانه کیدوساکی

استفاده از فرم ومصالح مدرن در عین توجه به خصوصیات و اصول معماری سنتی ژاپنی موجب شده است تا خانه «کیدوساکی» یکی از شاخص‌ترین خانه‌های مسکونی توکیو گردد. این بنا توسط تادائو آندو معروفترین معمار بین‌المللی ژاپنی برای سه خانواده طراحی شده است و در آن یک زوج حوان به همراه والدین خود به طور مستقل زندگی می‌کنند.

مالک و کارفرمای این خانه «هیروتاکاکیدوساکی» که خود معمار برجسته‌ای در توکیو بوده است از طراحی خانه برای خود و خویشانش سرباز زد. وی دلیل این تصمیم خود را چنین توصیف نموده است: «اگر خود به طراحی خانه‌ای برای خود و خویشاوندانم می‌پرداختم، این امر ممکن بود باث شودکه آنها صریح وبی پرده تمایلاتشان را بروز ندهند اما زمانی که خود در رأس گروه کارفرما قراردارم تماس سعی خود رادر بازتاب دادن تمایلات یک یک افراد خانواده به معمار بنا خواهم کرد.»

متریال استفاده شده

از آنجا که در این بنا سه خانواده با نیازهایی متفات در کنار هم زندگی می‌کنند. مهم‌ترین مساله در طراحی آن ایجاد حریم خصوصی برای هر خلوت و کوچک در اطراف مکعب اصلی بناست که از آنها می‌توان به عنون عناصری تفکیک کننده استفاده نمود. بدین ترتیب دردل یک ترکیب شاده، سیر کولاسیون و روابط فضایی پیچیده‌ای خلق شده است تا خواسته کارفرما مبنی بر استقلال هر خانواده و در عین حال امکان تعامل آنها فراهم کرد.

خانه کیدوساکی

طراحی

بام‌های مسطح و شبکه بندی شده، ترکیب احجام صلب و خالص نیز مکعب با خطوط منحنی و دایره، استفاده از بتن در دیواره های داخلی و خارجی، حداکثر استفاده از نور طبیعی، دکوراسیون و مبلمان مدرن و طراحی بازشوها به نحوی که طبیعت در کادرها و قاب‌های مشخص دیده شود از جمله ویژگی‌های معماری مینیمالیستی آندوست که در این خانه نیز به خوبی مشاهده می‌شود در  این بنا نیز همچون دیگر آثار آندو فضا و کیفیت‌های حاصل از آن بر جذابیت‌های فرمال حجم و فرم اولویت دارد نکته حائز اهمیت دیگر در این بنا چگونگی استفاده از پله و صفحات بتنی منحنی جهت تعریف ورودی اصلی بنا و همچنین ورودی هاس مستقل برای سه واحد مسکونی است.

خانه کیدوساکی

آندو که از او به عنوان معماری پست مدرن یاد میشود، ایده استفاده از حیاط را از خانه‌های  سنتی ژاپنی گرفته ولی با استفاده از بتن کیفت‌های فضایی متفاوتی در آن خلق نموده ک در معماری کهن ژاپن که اساس آن بر چوب وده قابل تجربه نبوده است. علاوه بر این وی حیاط را در سطوح مختلف طراحی کرده است تا ارتباط با طبیعت را برای هر خانواده به طور مستقل ممکن سازد. گونه‌های گیاهی که دراین حیاط‌ها کاشته شده در تمام فصول سال چشم انداز زبیایی برای ساکنان خانه فراهم می‌آورند و در تمام فصول سال چشم انداز زیبایی برای ساکنان خانه فراهم می‌آورند و در طراحی این حیاط‌ها نیز از اصول طراحی حیاط‌های سنتی ژاپنی پیروی شده است. درونگرایی نیز یکی از بازشو در دیواره‌های صلب پیرامون بنا مصداق این اصل می‌باشد. اتاق‌های این سه خانه رو به حیاط‌ها ساماندهی شده‌اند اما پنجره های آنها طوری طراحی شده است که به یکدیگر دید نداشته باشند. همچنین معمار با متقارن طراحی کردن بازشوهای این خانه، توجه به مکان‌یابی که جهت استفاده از تهویه طبیعی است که با استفاده از پنجره‌های کشویی میسر گردیده است.

نتیجه تدابیر و خلاقیت آندو خانه‌ای است سرشار از ظرفیت و زیبایی و فضاهایی آرامش بخش و راحت را در برابر دارد. در واقع محدودیت‌های سایت و نیز خواسته های کارفرما هیچگاه باعث تغییر رویکرد حرفه‌ای آندو نمی‌شود، وی همواره روح و روان مایه مختص هر بنا را کشف می‌کند و اثری شاعرانه و اصیل می‌آفرید.