طراحی ویلاهای سبز

در خصوص معماری سبز چه می‌دانید؟

این ساختمان‌ها، به منظور استفاده بهینه از انرژی‌ها و هدر رفت آن‌ها ساخته و طراحی می‌شوند. طراحان و معماران در تلاشند که که ساختمان‌ها روزبه روز با تکنولوژی جدید ساخته و پرداخته شوند. این هوشمند سازی و به روز ساختن معماری کمک می‌کند تا ساختمان جزیی از طبیعت باشد و در راستای بهبود آن تلاش کند.استفاده از تهویه‌های مطبوع طبیعی، دودکش‌های خورشیدی، نماهای دو پوسته و دوجداره همگی از این دست طراحی‌ها در ساخت هستند. به کارگیری پشت بام سبز و یا خانه‌هایی با نمای سبز و متغیر نیز از آن جمله‌اند.

مصالح مورد استفاده در این ساختمان‌ها نیز قابل اهمیت است. این متریال باید به دور از هرگونه مواد مضر برای طبیعت باشند. قابل بازیافت بوده و با دوام باشند. معمولا این بناها با محیط اطراف خود سازگارند. در تلاشند تا با تغییرات شرایط اقلیمی و محیطی، فضای خانه را با توجه به ترجیحات آسایشی کاربران در آوردند. گاهی این تنظیمات به صورت دستی و در اکثر مواقع به صورت هوشمند انجام می‌گیرد.

نمونه‌ های طراحی مجتمع‌های سبز

Wood Innovation Design Centre  (مرکز طراحی نوآورانه چوبی)

معمار: Michael Green Architecture

این مجتمع مکانی برای طراحان،محققان و دانشجویانی است که نوآوری‌هایی را در خصوص فرآورده‌ها چوبی انجام می‌دهند. طبقات پایین شامل فضاهای آموزش و در طبقات بالا فضاهای اداری و سازمانی جای داده شده‌اند.این ساختمان ۸ طبقه تمام با جوب ساخته شده است و الگویی است برای ساختمان‌ها دیگر.ساختمانی با ساختار ساده و “خشک” از پانل های کف CLT یکپارچه با سیستم ستون ها و تیرهای گلولام (Glulam)و دیوارهای چوبی حجیم است و سیستمی مدولار را در پیش می‌گیرد. این ساختمان را با آزمایشات و تحقیقات بسیار زیادی طراحی و ساخته‌اند. از طرفی این بنا با توجه به شرایط آمریکای شمالی ساخته شده است.

مرکز طراحی نواورانه با طراحیسبز
نمای بیرونی در طراحی معماری سبز

Fig Tree Pocket 

معمار: Smart Design Studio

این ساختمان جزئی از ۴ ساختمانی است که در یک محوطه قرار داشته که هرکدام عملکرد خاص به خود را دارند. این ساختمان‌ها از سه طرف به باغ‌ها می‌رسند و بر اساس معماری پایدار طراحی شده است. طراحی غیرفعال خورشیدی و تهویه‌های طبیعی از مسائلی است که در این بناها طراحی شده‌اند. دسترسی مناسب به ساختمان‌ها و چشم‌اندازهای وسیع و زیبا از ویژگی‌های منحصر به فرد این مجتمع‌ است. سایت از سمت شمال به جنوب کشیده شده و ساختمان‌ها در این ساختار ساخته شده‌اد. نمای سفید رنگ و تراس‌های زیبا در جهت چشم‌اندازهای باغ جذابیت ساختمان‌ها را چند برابر کرده است. نام این ساختمان برگرفته از درخت قدیمی انجیری است که در مجاورت آن قرار دارد.

طراحی مجتمع‌های سبز نمای بیرونی
درخت انجیر طراحی مجتمع‌های سبز
فضای بیرونی طراحی مجتمع‌های سبز

Greenway Office Park

معمار:modus studio

فضایی طراحی شده با پلان باز برای انجام کارهای اداری. نمای این ساختمان به صورت تغییر پذیر عمل می‌کند.نور بسیار خوب و مورد نیاز ساختمان از طریق پنجره‌های کشیده وارد فضا می‌شوند. نور را می‌توان در این ساختمان به صورت فیلتر شده داشت. ارتباط مستقیم با چشم‌اندازها و فضاهایی جمعی برای تعامل هرچه بیشتر در هنگام کار از ویژگی‌های این ساختمان است. فضاهای چوبی چندلایه در طبقه دوم با جزییاتی زیبا و گرم شکل گرفته است. ترکیب سایه و روشن‌ها و فضاهای چوبی جلوه جذابی را به بخش‌های مختلف می‌دهد.

نماهای متحرک طراحی مجتمع‌های سبز
داخل طراحی مجتمع‌های سبز
عناصر عمودی طراحی مجتمع‌های سبز